Na 10 jaar weer nieuwe Pampus in aanbouw.

 

Na 10 jaar weer nieuwe Pampus in aanbouw.

Geplaatst op 20-01-2022  -  Categorie: Algemeen

In het najaar van 2021 is bij Jachtbouw de Groot in Foxhol de kiel gelegd voor een nieuw te bouwen Pampus. Na 10 jaar vond Jeroen de Groot het tijd worden om weer een schip aan de Pampusvloot toe te voegen.

Binnen de Pampusklasse weten wij dat Jeroen geen onbekende is in de zeilerswereld.

Met 8 nationale titels in de Pampusklasse, waarvan 2 behaald op het NK Sprint, 1 nationale titel in de 16m2 en twee nationale titels in de 12vtsjol mag Jeroen gerust worden gezien als een van de meest succesvolle plassenzeilers die Nederland kent.

In 2004 bouwde Jeroen in opdracht van Frank van der Stok de Pampus 443. Hierna volgde in 2006 de Pampus 447. Met deze Pampus veroverde Jeroen in dat jaar ook gelijk de nationale titel. In 2008 gaf de bekende Sneeker zeiler Rienk Alberda de opdracht voor de bouw van Pampus 453. De nieuwe Pampus in aanbouw, mogelijk wordt dit Pampus 460, is daarmee de vierde boot die Jeroen de Groot aan de Pampusvloot toe gaat voegen.

De bouw vindt plaats op een zogenaamde bouwtafel. Als basis dient het ballastblok en het doodhout. Deze vormen samen de kiel van het schip. Op deze kiel, die horizontaal op de bouwtafel wordt gesteld wordt de eikenhouten kielbalk geplaats en op de kielbalk komt het mallenframe. Hiermee worden de maten van de Pampus vastgelegd.  De huid wordt in kwartiers gezaagd mahonie rond het mallenframe opgetrokken en met epoxy aan elkaar verlijmd. De eikenhouten spanten worden voorverwarmd met stoom en daarna op de juiste plaats in de romp gebogen. Met het bouwen en afwerken van een nieuwe Pampus zijn ongeveer 700 manuren gemoeid. Buiten het beslag dat op de boot wordt gemonteerd bestaat al het overige werk uit manuren voor het maken, afwerken en lakken van de totale romp. Ook mast, giek, de fokkeloet, helmstok, en overige constructies worden uit hout vervaardigd.

Naast nieuwbouw hebben de medewerkers van Jachtbouw de Groot al vele Pampussen vakkundig gerestaureerd en van de ondergang gered. Daarmee hebben zij er mede voor gezorgd dat er in Nederland nog vele Pampussen in topconditie rondvaren. Zelf heeft Jeroen de Groot de Pampus 1 in z’n bezit. Dit schip werd in 1934 op de scheepswerf van de Vries Lentsch in Nieuwendam te water gelaten en geldt nog steeds als een van de snelste boten in de vloot.

Naar verwachting zal de nieuwe Pampus eind juni dit jaar te water worden gelaten.

De bouw van de nieuwe Pampus zal via een fotoboek op de website van de Pampusklassenorganisatie te volgen zijn. Kijk hier voor de foto's op onze website www.pampusclub.nl